A kurzus során a legmeghatározóbb élményem a saját mikrotanításom volt, amelyre az utolsó órán, a mai napon került sor, így friss tapasztalatokról és élményekről fogok beszámolni ebben az utolsó bejegyzésemben. A témám az online időszalagok volt, ezen belül is egy konkrét online alkalmazás, a Timetoast használatát és sajátosságait mutattam be hallgatótársaimnak. A következőkben szeretnék reflektálni az órát megelőző tervezési folyamatra és ebben a tanári kompetenciában megfigyelhető fejlődésemre, majd magáról arról a 20 perces "mini óráról" összegzem tapasztalataimat.
![]() |
| www.tagul.com |
A pedagógiai tervezés
Az órám előkészítése során figyelembe vettem, hogy a szakirodalom által többször említett RJR-modell mentén építsem fel azt a bizonyos 20 percet. Ez alapján egy strukturált óratervet dolgoztam ki pontosan megfogalmazott pedagógiai célokkal és módszerekkel. A hangsúlyt arra fektettem, hogy a tanulók megtanulják a Timetoast időszalag használatát, ugyanakkor kritikusan szemléljék az alkalmazást: átlássák annak előnyeit és hátrányait egyaránt.
Úgy gondolom, hogy pontosan átlátom mind elméleti, mind
gyakorlati síkon a pedagógia tervezés lépéseit és a pedagógusnak ebben való
felelősségét, és képes vagyok ennek kivitelezésére és megvalósítására. Ezt (még az órát megelőző napok egyikén) az
oktatómtól kapott pozitív visszajelzésre alapozom. Ennek ellenére a jövőben még sok feladat vár rám, hiszen nem csak 20, hanem 45 perces tanórákat kell majd megterveznem és levezetnem.
Sokat segít ennek a megítélésében az, hogy az órámról felvétel készült, amelyet azóta már kétszer végignéztem, valamint, hogy az óra végén a társaimtól és oktatómtól is rövid értékelést kaptam. Mindkét visszajelzésben szerepelt, hogy határozott voltam, látszott, hogy egy alaposan átgondolt óraterv áll az eredményesség hátterében. Ebben én is pozitívan értékelem magam: nem izgultam, a kezemben tartottam az óra irányításának mentét, és jól éreztem magam abban a szerepben, amelyet megtestesítettem. Emellett úgy gondolom, pontos instrukciókat adtam egy-egy feladat ismertetésekor; ez volt az egyik tényező, ami miatt nem voltak fennakadások az órában.
A tervezés során egyetlen dologban számoltam el magam, ez pedig az idő. Az órám teljes időtartama végül 30 perc volt. Ez most nem jelentett akkora hibát, de mindenképpen profitáltam belőle. Amikor az ember egy osztállyal szemben áll, máshogy érzékeli az időt. Ezt sok-sok gyakorlat során szerintem lehet fejleszteni, nem élem meg kudarcként, hogy ebben elcsúsztam.
Az óratervben szereplő összes eltervezett feladatomat meg tudtam valósítani, a munkaszervezési formák működtek, egyetlen, a tanulókhoz intézett kérdésem sem maradt megválaszolatlanul. Munkámat sikeresnek értékelem, és ez a gyakorlat egy újabb megerősítés volt abban, hogy kiváló hivatást választottam.
Az óratervem:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése